Proper Singapore - Reisverslag uit Klungkung, Indonesië van Lisa Dutrieux - WaarBenJij.nu Proper Singapore - Reisverslag uit Klungkung, Indonesië van Lisa Dutrieux - WaarBenJij.nu

Proper Singapore

Blijf op de hoogte en volg Lisa

27 November 2012 | Indonesië, Klungkung

Lieve allemaal,

Daar is ie weer, een verslag vanuit het nu regenachtige Bali. Hier is het nu dinsdagavond en ik ben net terug uit Singapore. Hier nog even een update van vorige week en natuurlijk van de reis naar Singapore.

Maandag t/m donderdag:
Maandagochtend zijn Petra en ik er achter gekomen dat de leerlingen van de morningclass volgende week examens hebben en de week daarop een trip naar Jakarta hebben. Bedankt Ms. Kartini voor het doorgeven, ahum! Dat betekent dus dat vorige week onze laatste week lesgeven was. Baalde hier wel van want het ging net zo lekker en ik wilde nog helemaal geen 'afscheid' nemen van de leerlingen. Uiteindelijk hebben Petra en ik besloten om deze week spelletjes te spelen om zo toch nog een leuke laatste les te hebben. 's Middags in de orphanage heb ik de les afgesloten met een mini disco. 's Avonds zijn we met zijn allen naar Ubud gegaan en hebben we wat gedronken bij de Laughing Buddha Bar. Hier speelde een onwijs goede liveband waar we uiteindelijk nog wat dansjes hebben gewaagd met de zangeres. Dinsdagochtend dus spelletjes gedaan met A1 en omdat het toch een bijzondere dag was besloten Petra en ik onze traditionele kleren aan te doen. Na de les ben ik eigenlijk meteen mijn bed ingedoken want ik was erg moe en af en toe wil de Bali Belly ook nog wel is opduiken. Woensdagavond ben ik met Theresa wat wezen eten op de nightmarket van Gianyar. Terwijl we aan het eten waren was het al aardig aan het regenen en dit leek niet op te houden. Na langer dan een uur gewacht te hebben toch maar besloten om naar huis te rijden.. Nou Lisa is weer een avontuur rijker. Wat een hel, in het begin ging het nog wel maar de laatste paar meters was ik echt aan het surfen, maar dan met mijn scooter. Eenmaal drijfnat thuis gekomen was daar de verrassing dat er ook nog een plas water in mijn kamer lag. Blijkbaar is mijn plafond toch niet zo waterdicht als ik had gehoopt. Maargoed emmer er onder gezet en met droge kleding aan heerlijk in slaap gevallen. Woensdag, niks bijzonders zie ik op mijn notitieblok dus door naar donderdag. Donderdag wilde Petra en ik na de les naar het strand gaan. Dus wij netjes 9.00uur naar het lokaal, bleek dat de engelse les verschoven was naar 10.50uur. Ja, bedankt Ms Kartini voor het doorgeven deel 2. Dus in plaats van het strand zijn we naar een dance competition geweest. Een wedstrijd waaraan scholen kunnen meedoen en er de traditionele balinese dans wordt opgevoerd. Onze school deed ook mee(SMA2) en ook één van onze leerlingen uit de A1 klas, namelijk Una. Het meisje dat mij in de eerste week een kleine cursus balinese dans gaf in de klas. Eenmaal op de locatie zagen we twee andere leerkrachten en zijn we samen met hun gaan zitten. Zo schattig, we kregen allemaal een bonbondoos met daarin wat lekkers. De meiden zagen er erg mooi uit en de dans is heel bijzonder. Het is allemaal zo gedetailleerd, super knap. Na de wedstrijd alsnog les gegeven en toen naar de orphanage. Ik was aan het lesgeven en opeens begon Eni te huilen, ik haar troosten maar wist natuurlijk niet wat er aan de hand was. Ik gevraagd aan een van de jongens of ze het konden vertalen en het bleek dat ze trillingen had gevoeld en daarom zo bang was. Ik zelf had niks doorgehad dus dacht dat ze het zich verbeeld had. Na de les nog even met Eni en Sofi gezeten totdat het begon te onweren. En echt de knallen zijn hier zo hard dat je serieus denkt dat de hele boel instort. Eni en Sofi waren dan ook ontzettend bang. En op zo'n moment heb ik wel echt met ze te doen. Als je 8/9 jaar bent en het onweert, dan wil je toch niks liever dan schuilen bij je moeder? of vader? In ieder geval, ik heb ze heel veel geknuffeld en ben daarna terug gereden naar Klungkung voordat het weer echt losbarsten. Ik heb overigens wel een regenoutfit aangeschaft, dat is met het regenseizoen wel nodig. Eenmaal thuis gekomen vertelde Irene dat er 'n uur geleden een kleine aardbeving was geweest. Had die arme schat van een Eni het toch goed gevoeld..

Vrijdag t/m dinsdag:
Vrijdagnacht vanuit Ubud vertrokken naar het vliegveld. Om 6uur met het vliegtuig vertrokken en rond 9.30 geland. Eenmaal aangekomen op het vliegveld kon ik alleen maar denken SCHOON, of zoals ze dat zo mooi in het vlaams zeggen: proper. Dat het zo proper is, is aan de ene kant niet zo heel vreemd want op het op de grond gooien van rotzooi staat een idioot hoge boete. Al zouden ze van mij wel een boete mogen zetten op neuspeutren in openbare ruimtes want dat heb ik echt iets te vaak gezien. Op het vliegveld nog erg gelachen om een groep mini asians van een jaar of 3/4. Denk dat ze een dagje uit waren, maar naast dat ze er te schattig uitzagen liepen ze ook nog is op van die mega gympen die 'donald duck' geluiden maakten bij iedere stap die ze zetten. Na wat geld opgenomen te hebben, ja het geld is zelfs proper, zijn we opzoek gegaan naar een plek om te slapen. In Chinatown hebben we een hostel gevonden wat er erg goed uitzag. Het idee van een hostel is dat je met meerdere mensen je kamer deelt. Verder was er een huiskamer, keuken en zeer propere wc’s en douches. Na een powernapje zijn Vicki en ik wat gaan winkelen en zijn ’s avonds met zijn drieen wat gaan eten. Het eten viel nogal tegen.. eigenlijk viel het heel erg tegen. Op alle foto’s buiten ziet het er eigenlijk al onsmakelijk uit. Ze eten veel eend, varken en soep en nja mijn ding was het niet. ’s Avonds zijn we naar Orchard street gegaan, een hele lange straat met heel veel winkels. Singapore is echt een ideale stad om te winkelen. Alles was in kerstsfeer en dat was toch wel vreemd omdat ik totaal niet met kerst bezig ben. Veel winkels bezocht en uiteindelijk goed geslaagd bij de forever 21! Sorry Jeroen :-). Zaterdag hebben we na lange tijd is goed uitgeslapen en zijn daarna de stad gaan verkennen. Hebben veel tempels gezien, een moskee en hebben verder een bezoek gebracht aan little india en little arabian. Het eten werd er helaas niet beter op dus heb ik deze dag zowel smiddags als savonds het restaurant bezocht met de grote gele M. Zaterdagavond heb ik trouwens in het hostel mijn trip naar Java geboekt. Van 8 t/m 13 december zal ik verblijven in Bandung en oa. een bezoek brengen aan het ouderlijk huis van mijn oma en het graf van mijn overgrootvader. Ook zal ik deze reis alleen maken dus bijzonder wordt die sowieso!
Zondag zijn we vroeg vertrokken om naar Universal studio’s te gaan. Dit pretpark ligt op Sentosa Island, ook wel het eiland van vermaak genoemd. Je hebt hier werkelijk van alles. Eenmaal in het pretpark liep ik als een kind zo blij in het Madagascar gedeelte. En vervolgens zijn we het hele park afgegaan. Een attractie wil ik wel even toelichten, namelijk de revenge of the mummy. Een achtbaan in het donker, ik zat tussen Jeroen en Vicki en was toch wel wat gespannen. Tijdens de rit alles bij elkaar gegild en snel naar de uitgang gelopen om de foto te bekijken. Ik denk dat we alle drie voor zo’n vijf minuten niet aanspreekbaar waren. De foto ziet er ongeveer zo uit: 12 poserende asians, twee zwaar verveelde belgen en een hysterische nederlander. Meestal geef ik me geld niet uit aan dit soort dingen maar deze foto moest ik toch echt hebben. Uiteindelijk ben ik er nog een paar keer in geweest net zolang totdat ik ook een keer verveeld op de foto stond, dit is gelukt. Naast de attracties ook nog door de New york street gelopen. Waar allemaal hysterische asians foto’s stonden te maken van de nep sneeuw die naar beneden kwam. Ja daar liep ik dan, in me korte broek, teenslippers, het zweet op me voorhoofd en Mariah Carey’s all I want for christmas op de achtergrond. Na Universal zijn we nog verder over het eiland gelopen. En hebben we de zonsondergang bekeken vanaf de kunstmatige stranden.

Maandag zouden we beginnen met een bezoekje aan Holland Village. Hoopte ik stiekem op friet van Piet of een kroketje van Edje, viel er helaas niks nederlands te bekennen. Ja een zielige molen ergens op een gebouw. Dit viel dus tegen, helaas. Na Holland Village hebben we gewandeld en gewandeld en gewandeld. Mijn buikpijn speelde weer op dus de wandeling werd er niet beter op. Zijn nog door de botanische tuinen gelopen maar zoals ik op twitter al vermelde was het enige mooie wat ik had gezien, de menukaart van het restaurant. ’s Avonds zijn we naar de Marina Bay Sands geweest. Een gebouw dat bestaat uit drie wolkenkrabbers met daarop een boot gebouwd. Echt een waanzinnig gebouw waar wij natuurlijk op wilde. Eenmaal boven gekomen was het uitzicht echt te gek, zowel bij daglicht als toen het eenmaal donker was geworden. Vervolgens zijn we naar ons hostel gegaan en hebben we nog een bezoek gebracht aan een karaoke bar bij ons naast de deur. Al snel bleek dat er naast karaoke ook andere praktijken bezig waren (lees aziatische vrouwen die westerse mannen vermaken), hier voelde ik niet zo veel voor dus ben na een kwartier alsnog lekker mijn bed ingedoken. Dinsdagochtend ging de wekker vroeg en zijn we terug gegaan naar Bali. Singepore, een propere en mooie stad! Maar stiekem toch wel heel erg blij om weer terug te gaan naar Bali. De plek waar alles mag, waar je soms meer afval ziet dan straat, waar iedereen vriendelijk is en waar ik mij THUIS voel!

Dit was ‘m weer !
Dikke kus xxx

  • 27 November 2012 - 16:46

    Marisha:

    Heee Lies! Wat een grappig verhaal heb je weer geschreven. Erg leuk! x

  • 27 November 2012 - 16:57

    Mamma:

    Heerlijk om weer te lezen. Ik kijkl uit naar elk blog.
    Ik had al gegoogeld op Singapore en de 3 flats met boot erop ghezien. Super gaaf dat jij daar ook geweest bent. Je hostel zag er ook goed uit , om nog maar niet te spreken over je hotel op Bandung!!
    Wat ik eng vond was die aardbeving en dat dat jongetje hem aan voelde komen . Hopen maar dat het hierbij blijft.
    Lekker dat je je zo thuis voelt op Bali. Geniet er maar lekker van !
    kus mam
    ps hoorde van Karen dat zelfs kauwgom verboden is in Singapore!!!

  • 27 November 2012 - 16:57

    Mamma:

    Heerlijk om weer te lezen. Ik kijkl uit naar elk blog.
    Ik had al gegoogeld op Singapore en de 3 flats met boot erop ghezien. Super gaaf dat jij daar ook geweest bent. Je hostel zag er ook goed uit , om nog maar niet te spreken over je hotel op Bandung!!
    Wat ik eng vond was die aardbeving en dat dat jongetje hem aan voelde komen . Hopen maar dat het hierbij blijft.
    Lekker dat je je zo thuis voelt op Bali. Geniet er maar lekker van !
    kus mam
    ps hoorde van Karen dat zelfs kauwgom verboden is in Singapore!!!

  • 27 November 2012 - 17:24

    Myrthe:

    Hoi Lisa, leuk om je verslagen te lezen! Ze zijn erg grappig. Klinkt goed wat je zo allemaal mee maakt. Dit is echt mijn meest forceerde berichtje ooit geschreven :) dus ik app je zus!

  • 27 November 2012 - 17:25

    Myrthe:

    En ik maak nog spelfouten ook :(

  • 27 November 2012 - 17:39

    Vicki:

    :) je voelt je THUIS in Bali! Jeej!
    Maakt dat dan dat ik u nu familie moet noemen? :P

  • 27 November 2012 - 18:54

    Angela:

    Hoi Lieve Lisa,

    Singapore dus goed bevallen, alles erg schoon, maar begrijp ik het goed dat de mensen er minder aardig zijn dan op Bali? Wij zouden binnenkort toch ook graag naar Singapore gaan, misschien in combinatie met Langkawi en Malakka in Maleisie. Wel lastig met de kauwgum, rook ik niet meer..............en dan ook geen kauwgum, dat gaat wel moeilijk worden. Idd eng die aardbeving, wel een geluk dat Bali geen wolkenkrabbers heeft. Nu dus weer even aan het werk tot je volgende uitje. Krijg je nog een nieuwe morningclass?
    Heel erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, wij kijken uit naar je volgende blog! Ik ben ook heel benieuwd wat je van Java vindt. Ik zou daar ook graag naar toe gaan in combinatie met Bali, maar op de een of andere manier trekt dat Ronald niet zo. Heel veel plezier en lekker genieten, dikke kus Angela

  • 27 November 2012 - 19:08

    Eva Van Putten:

    He Lies,
    Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen! Oeeh wat spannend een aardbeving, had dat meisje het even goed gevoeld. Gelukkig dat jij er niks van merkte.
    Wat een ervaring zeg, Singapore! Ik zie die lieve kleine kinderen met grote schoenen al voor me.
    Wat gaaf alleen naar Java!
    Lies geniet van alles. x

  • 27 November 2012 - 20:53

    Rob En Ineke:

    Hoi Lisa
    Weer bedankt voor je verslag . Hebben weer genoten van alles wat je hebt meegemaakt.
    Jammer dat de communicatie met Ms. Kartini zo stroef verloopt.
    Degene die de dupe zijn dat zijn de kindjes. Leul te horen dat Singapore een mooie stad is.
    Zitten ook weer vol verwachting te wachten op de foto's die je moeder altijd een paar daagjes hierna
    naar ons toe stuurt , het is vaak een herkenning van wat we in je verslag gelezen hebben.
    Binnenkort naar Bandung dus weer een hele ervaring maar ik begrijp nu alleen , dus reis voorzichtig denk aan ons.

    Groetjes van ons
    Ineke en Rob

  • 28 November 2012 - 14:29

    Ingrid Nieuwendijk- Lamboo:

    hoi hoi hier een berichtje uit hoofddorp. heb je verslag weer gelezen, was weer erg leuk. heb je mama net gesproken in de winkel en heb gehoord dat jullie elkaar straks weer spreken hahaha nou ze verheugde zich er al op hoor. ze hou me ook op de hoogte hoe het met je is, erg gezellig. nou ik wens je nog een paar plezierige weken, want het schiet al aardig op toch ?? hoe lang blijf je naar ??? groetjes uit hoofddorp van mij. doeiiiiiiii doeiiiiiiiiii

  • 29 November 2012 - 15:42

    Marsie:

    Liesy!
    Dit klinkt weer als muziek in mn oren!
    Super leuk dat je naar Singapore bent geweest. En dat je zoveel leuke dingen beleefd!
    Heerlijk leventje heb je daar en helemaal leuk dat je daar elke week een blog over schrijft!
    Lekker genieten en een dikke kus van mij!

  • 30 November 2012 - 01:39

    Fien:

    He Lies,
    Wat een verhaal weer. Uit je Singaporeversag blijkt maar weer dat té schoon niet goed is voor je. Ik ga nu slapen. Kusssssssssss

  • 30 November 2012 - 01:39

    Fien:

    He Lies,
    Wat een verhaal weer. Uit je Singaporeversag blijkt maar weer dat té schoon niet goed is voor je. Ik ga nu slapen. Kusssssssssss

  • 30 November 2012 - 01:39

    Fien:

    He Lies,
    Wat een verhaal weer. Uit je Singaporeversag blijkt maar weer dat té schoon niet goed is voor je. Ik ga nu slapen. Kusssssssssss

  • 30 November 2012 - 01:39

    Fien:

    He Lies,
    Wat een verhaal weer. Uit je Singaporeversag blijkt maar weer dat té schoon niet goed is voor je. Ik ga nu slapen. Kusssssssssss

  • 30 November 2012 - 01:40

    Fien:

    Oeps....zo wordt het toch nog een heel verhaal:-)

  • 02 December 2012 - 11:06

    Robin:

    Hoi Lies,

    Met veel bewondering en met heel veel plezier jou verslagen gelezen. Echt top wat jij allemaal met die kinderen doet. Vlg week ga je naar Bandung, toch fantastisch om het huis van oma terug te zien. Ik zou er elke dag van genieten, want qua weer is het hier nat en koud. Vandaag gaan we naar je vader om de verjaardag van je zus te vieren. Eerst wilde ze het maandag doen va 21.00 'savonds. De kans was heel groot dat er niemand dan zou komen. Dus nu is het vanaf een uur of 5. Met pien gaat ook alles goed. Van de week is ze ingeschreven op de basisshool. Nou lieve nicht, geniet ervan en we wachten op een nieuw verslag van jou. Groeten van ons allemaal uit Aalsmeer

  • 02 December 2012 - 11:06

    Robin:

    Hoi Lies,

    Met veel bewondering en met heel veel plezier jou verslagen gelezen. Echt top wat jij allemaal met die kinderen doet. Vlg week ga je naar Bandung, toch fantastisch om het huis van oma terug te zien. Ik zou er elke dag van genieten, want qua weer is het hier nat en koud. Vandaag gaan we naar je vader om de verjaardag van je zus te vieren. Eerst wilde ze het maandag doen va 21.00 'savonds. De kans was heel groot dat er niemand dan zou komen. Dus nu is het vanaf een uur of 5. Met pien gaat ook alles goed. Van de week is ze ingeschreven op de basisshool. Nou lieve nicht, geniet ervan en we wachten op een nieuw verslag van jou. Groeten van ons allemaal uit Aalsmeer

  • 02 December 2012 - 11:52

    Pappa:

    hoi meissie

    wederom genoten van je verslag uit singapore, zeker een land voor mij, alles is daar zo opgeruimd en netjes, daar houd ik wel van.........grapje.
    de foto's worden ook leuker en persoonlijker, mensen in jouw verhalen krijgen nu ook een gezicht (zoals mevr. katrini en je belgische reisgenoten) mooi vond ik ook die foto waar je samen met die balinese danseres op staat.
    met feyenoord gaat het goed, pelle scoort aan de lopende band, dus met de familie duut gaat het dan ook goed (weer een grapje)
    ben druk bezig met de rapporten en vanmiddag komt de whole family voor de verjaardag van je zus(je)
    uiteraard blijven ze eten, ik kijk er nu al naar uit...............
    nog een prettige zondag en tot horens lies.

    liefs pappa

  • 11 December 2012 - 15:13

    Lins:

    Heej lieve Lies,
    Wat heb je weer veel beleefd!! Ik had je verslag al gelezen maar nog niet gereageerd... (shame on me)
    Het is echt geweldig om al je belevingen hier terug te lezen. Ik ga gauw verder met je volgende verslag!!
    Dikke kus Lins

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 39071

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 21 Maart 2013

Vrijwilligerswerk op Bali

Landen bezocht: