Magic Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Dutrieux - WaarBenJij.nu Magic Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisa Dutrieux - WaarBenJij.nu

Magic Malaysia

Blijf op de hoogte en volg Lisa

28 Januari 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve allemaal,

Hier mijn eerste en laatste verslag uit het mooie Maleisie. Bedankt voor jullie reacties op mijn weeshuis plan, aan personeel geen gebrek zal ik maar zeggen! Goed terug naar vorige week dinsdag.

Dinsdagavond ben ik met Jeroen naar het vliegveld vertrokken, Vicki kwam vanuit Denpasar. De vlucht was prima en rond 01:00uur in de nacht kwamen we aan in Maleisie. Ons hostel hadden we al geboekt en deze lag in Chinatown, Kuala Lumpur. Wij dachten dat dit vlak bij het vliegveld zou zijn maar het was toch nog een uur met de taxi. Tijdens de rit hadden we alle drie het idee dat we in Europa aan het rijden waren, goede wegen en westerse huizen om ons heen. Eenmaal in Chinatown op zoek gegaan naar ons hostel, inmiddels was het al 03:00uur.

Woensdag hebben we uitgeslapen tot een uurtje of 12 en zijn toen op pad gegaan. Mijn eerste indruk van Kuala Lumpur is dat het erg veel weg heeft van Singapore. Het is alleen minder proper en er gelden niet van die strenge regels. Kuala Lumpur is echt een mengelmoes van mensen uit verschillende culturen. Omdat ons eerste hostel voor de volgende nacht vol zat zijn we verder gaan zoeken. Gelukkig vind je hier in iedere straat meerdere hostels dus onze volgende slaapplek was al snel gevonden. De rest van de dag hebben we door Chinatown gewandeld waar ik een paar Allstars(12euro) en een icewatch horloge heb gekocht(4euro). Zelfs Jeroen heeft wat gekocht wat Vicki en ik in eerste instantie niet konden geloven gezien Jeroen altijd beweert dat hij winkelen haat. Naast Chinatown hebben we ook meteen een hostel geboekt voor de donderdag en vrijdag. s' Avonds hebben we de dag afgesloten bij de reggea bar waar Jeroen en Vicki met veel plezier na drie maanden bintang een belgische Leffe hebben kunnen bestellen. Ik moet zeggen het slapen in een hostel is best leuk. 's Avonds bevinden de meeste zich in de 'huiskamer' waar een film wordt gekeken, spelletjes worden gespeelt of men gebruik maakt van het internet. Waar ik nog wel even aan moet wennen is dat de wc en de douche zich in dezelfde ruimte bevinden. Dat wil zeggen dat bij een toiletbezoek alles nat is en dat bij het nemen van een douche de ruimte zeer beperkt is. Ach alles went zullen we maar zeggen. De kamer waar we nu in verblijven is zo'n twee bij drie meter, erg knus dus. Ook het praktisch inpakken van mijn backpack is nog een puntje, wat ik ook nodig heb op de een of andere manier moet ik iedere keer al mijn spullen eruithalen.

Donderdagochtend hebben we onze spullen gepakt en zijn voordat we naar ons nieuwe hostel gingen, nog even gestopt bij een hindoe tempel. Ik begin het toch wel steeds mooier vinden om te zien hoe mensen zo bezig zijn met hun geloof. Ik denk echt dat het hun een hoop rust geeft. Na ons nieuwe hostel, waar de wc hokjes zo krap zijn dat ik met twee benen aan één kant op de wc moet zitten, zijn we gesplitst. Jeroen zou wat cultuur gaan snuiven door oa. een bezoek te brengen aan de botanische tuinen, gezien Vicki en ik al in slaap vallen bij het horen van het woord botanisch hebben wij besloten wat cultuur te gaan snuiven in Buket Bintang. Het grootste winkelcentrum van Kuala Lumpur. Hier hebben we de middag gespendeerd en heb ik in meerdere kleedkamers gestaan die groter waren dan de hostelkamer van afgelopen nacht. Rond 17uur hadden we met Jeroen afgesproken bij de Petronas Twin Towers, dachten wij dat dit de hoogste torens van de wereld zijn, staan ze 'slechts' op nummer 6. We wilden eigenlijk in de toren maar dit was voor vandaag al niet meer mogelijk plus dat ze een behoorlijk bedrag vragen (20euro) en je dan maar 45 minuten boven mag zijn, dus helaas geen Twin towers voor ons. De torens zijn trouwens wel indrukwekkend en is toch wel een must see als je in Kuala Lumpur bent. 'S avonds is Jeroen nog op stap gegaan om een hapje te eten en hebben Vicki en ik romantisch gedinneerd in de hostelkamer met een zakje chips.

Vrijdag, de wekker ging al om 8.00uur want we hadden grote plannen. Goed de wekker ging inderdaad om 8.00uur maar nadat we ons alle drie nog een keer omdraaiden werden we uiteindelijk rond 10uur wakker. Na ons klaar gemaakt te hebben zijn we vertrokken naar de Batu Cave. Een tempel dat zich midden in een grot bevindt. Kan niet anders zeggen dan dat dit echt de moeite waard was. Voor de grot stond een reusachtig beeld met daarachter een lange, lange trap. 283 treden om precies te zijn, ik was eenmaal boven dan ook volledig uitgeteld. Lopend op dit terrein is het net of je je in India bevindt, dit komt voornamelijk door de bevolking die er loopt. Op de terugweg heb ik samen met Vicki een henna tattoo laten zetten op onze voet aangezien alle vrouwen hier volledig onder de henna zitten. Op de terug weg naar Kuala Lumpur moesten we een klein stukje door de stromende regen. Ja dat ik nog geen 30 min. geleden een henna tattoo had laten gezetten was ik even vergeten. Met als resultaat een volledig paars/zwarte voet. Ik probeerde het met water eraf te krijgen maar dat maakte geen verschil. Gelukkig kwam Vicki met de oplossing, water met zout. Dit werkte gelukkig wel en zo heb ik de schade nog redelijk weten te beperken. 's Avonds hebben we de Kuala Lumpur tower gezocht, een van de toeristische attracties van Kuala Lumpur. Beneden werd ons nog gezegd dat het uitzicht misschien tegen kon vallen door het slechte weer maar dit alles was minder waar. De laag hangende wolken zorgden juist voor een magisch effect. Natuurlijk gewacht tot het moment dat het donker werd en de stad volledig verlicht was, super mooi. De avond hebben we weer afgesloten bij de reggae bar en zijn daarna terug gekeerd naar ons hostel.

Zaterdag, de ochtend begon droevig want we moesten afscheid nemen van Vicki. Zoals ik al eerder heb vermeld komen Vicki haar ouders naar Bali dus zal ze ons even verlaten. In Thailand zal ze ons weer opzoeken. Na het gedag zeggen ben ik met Jeroen naar het busstation van Kuala Lumpur vertrokken om daar de bus te pakken naar Cameron Highlands, een natuurgebied dat voornamelijk bekend staat om haar theeplantages. Gelukkig mochten we onze grote backpacks achterlaten in het hostel dus dit scheelde een hoop sjouwwerk. De busrit zou zo'n vier uur duren maar dit werden er al snel vijf. Hoe verder we van Kuala Lumpur reden, hoe groener Maleisie begon te worden. Het laatste uur reden we door de bergen en op dat moment zou ik willen dat ik mijn hersenen uit kon schakelen. Ik zag de krantenkoppen al voor me. Echt verschrikkelijk hoe ik mezelf gek weet te maken, ik kreeg er echt de poepers van(vlaams voor het hebben van angst). Uiteraard zijn we veilig aangekomen in het dorpje Tanah Rata en kon de zoektocht naar een slaapplek beginnen. Werkelijk alles zat vol of er werd een belachelijk hoge prijs gevraagd. Een hostel spandde echt de kroon, naast dat het duur was leek het net een ziekenhuis afdeling. Er waren namelijk geen kamers maar gewoon een zaal met bedden afgeschermd dmv gordijnen. Ook waren er hostels die Muslim Only waren, het was me inderdaad al opgevallen dat er in Maleisie een hoop moslims wonen en ook veel vrouwen gezien die een boerka dragen. Dus eigenlijk heb ik alleen de boerka gezien en niet de vrouw. Goed uiteindelijk heeft het toeristenbureau een hotel gevonden wat er prima uitzag. Als je alle aziatische winkels weg zou denken is het net alsof je je in Oostenrijk bevindt. De groene bergen, de witte hotels met houten balken en de frisse lucht. Geloof het of niet, ik had het koud dus met een lange broek, sokken EN trui heb ik de avond doorgebracht. 'S avonds zijn we wat wezen eten in cafe met hollandse eigennaar. Nou hollandser kon het niet, oranje muren, tulpen en overal vlaggen van oa. Feyenoord, PSV en een club waarvan ik de naam vergeten ben. Ik kon mijn bestelling dan ook in het Nederlands doen. Moet zeggen ik was wel een beetje in de war. Ik at chinees, ik hoorde Marco Borsato en als ik naar buiten keek zag ik een wintersport bestemming. Goed ik was toch echt in Maleisie.

Zondagochtend de dag begonnen met het halen van een ontbijtje in het dorp. Het dorp waar ik nog steeds zit te wachten op mensen met skie spullen aangezien het dorp mij dit gevoel geeft. Om 8.45uur werden we op gehaald voor onze excursie, in totaal waren we met 9 personen. Vier fleecevesten, twee legeroutfits, onze gids Francis, Jeroen en ikzelf. De excursie begon met een route naar een viewpunt over de theeplantages van Cameron highland. Na twintig minuutjes kwamen we aan en wauw de excursie was nu al de moeite waard. Een strak blauwe lucht, felle zon, koele tempretatuur, doodste stilte en uitzicht op de bijna fluoriserende groene theeplantages. Ben van mezelf niet echt een diehard natuur fan maar hier kon ik werkelijk waar echt van genieten. Als je me een camping stoel had gegeven had ik er zo de hele dag kunnen zitten. Natuurlijk ook de nodige foto's genomen, zo heb ik in dat kwartier zo'n 50 foto's getrokken (getrokken=vlaams). Vervolgens zijn we naar een nog hoger punt gereden, zo'n 2030 meter boven zeeniveau. Hier stond een uitkijk toren, nog gebouwd door de engelse, waarop we opnieuw prachtig uitzicht hadden. Na de viewpoints was het tijd voor wat actiefs, een wandeling door het Mossy forest. Het was me al verteld dat je schoenen hierbij redelijk vies kunnen worden. Gelukkig had iedereen grote lelijke bergschoenen aan en was ik, miep eerste keer op reis, de enige met Vans(gympen). De wandeling viel me nog mee en was redelijk expeditie robinson waardig. Het was dan ook Lisa Dutrieux die verkeerd stapte en met haar gat in de modder viel. Goed ik was niet de eerste maar toch het blijft genant. Na de wandeling zijn we doorgereden naar de theefabriek. Ik voelde me net een puber, het interesseerde me namelijk vrij weinig hoe ze de thee uiteindelijk maken. Het enige wat ik wilde was een kop thee met wat te eten en uitzicht op de theeplantages. Na de korte stop zijn we door gegaan naar de butterfly garden, oke dit klinkt niet heel spannend maar met onze gids Francis was het toch wel leuk. Naast vlinders vind je er namelijk ook een hoop andere insecten zoals schorpioenen, grasshoppers en wandelende takken. Francis haalde ze allemaal met gemak uit hun 'kooi' dus dat maakte het stukke interessanter. Na nog dik een uur in de file hebben gestaan zat de excursie erop, super leuk en dat voor nog geen 12euro. In de namiddag regende het dus hebben Jeroen en ik een ouderwets potje scrabble gespeeld wat ik na alle wordfeut ervaring heb weten te winnen.

Maandagochtend vroeg de bus terug gepakt naar Kuala Lumpur, deze deed er gelukkig niet zo lang over als op de heenweg. Toen ik eenmaal uitstapte in Kuala Lumpur kwam er weer BAM een deken van hitte over ons heen. Dat is dus weer even wennen, vond de temperatuur in de bergen toch aangenamer. Maar goed aangezien jullie net een sneeuwstorm gehad hebben, als ik twitter en facebook moet geloven, zal ik maar niet klagen. Op dit moment zit ik in het hostel en zullen we met een half uurtje naar het vliegveld vertrekken. Om 19.00uur vliegen we naar Cambodja en zullen we ons hostel opzoeken in Siem Reap, de hoofstad van Cambodja. Dit hostel hebben we direct voor twee nachten geboekt dus dat scheelt weer een zoektocht.

En dan zit de eerste bestemming er alweer op.. ja de tijd gaat snel. Ik ben erg benieuwd naar Cambodja, kan mij er nog geen voorstelling van maken maar in mijn volgende verslag zullen jullie het allemaal te weten komen.

Succes met de maandagochtend :)

Liefs,
Lies

  • 28 Januari 2013 - 11:03

    Ineke En Rob:

    Wat een leuke verhalen en wat een hoop indrukken heb je weer opgedaan.
    Je zal ongetwijfeld wel weer een hoop foto's " getrokken " hebben
    Ik hoop dat als je straks in Nederland bent je voor je " volgers " een avond organiseerd waar je deze reis
    met al je mooie verhalen en foto's of uiteraard een selectie daarvan met ons wilt delen.
    Nu krijgen we ook wel heel veel leuke informatie maar als we het straks rechtstreeks van jou horen is het denken we nog leuker. Inderdaad is het leuk om al de reacties te horen op je plannen je kan dan l een heel veel personeel inzetten. En maken al de kenissen en familie er een werkvakantie van.
    De sneeuw is hier weer weg maar ik zit de telegraaf te lezen en die verwacht het komende weekend weer sneeuwbuien. Maar ja het is de telegraaf en die heeft het wel vaker mis.
    We wensen je veel plezier in Cambodja en een heel goede vlucht.

    Ps. soms schrijf ik WE en een andere keer IK maar ik bedoel WE want Ineke vind het net zo leuk als ik.

    Groetjes van ONS

    ROB

  • 28 Januari 2013 - 12:40

    Maureen Duijn:

    Hoi Lisa,
    Ja als ik toch aan het schrijven ben, ga ik maar meteen door naar het volgende verslag van jou. Wow wat heb je weer een hoop meegemaakt. Ik denk idd dat een nieuwe Lisa 21 maart op Schiphol aankomt. Iemand met veel levenservaringen, iemand die nu nog meer weet hoe het aan de andere kant van de wereld gaat. Het enige wat ik van Kuala Lumpur heb gezien was het vliegveld en dat was al indrukwekkend. En nu op naar Cambodja. Geniet er lekker van, maar dat doe je al.
    Dikke kus van hier.

  • 28 Januari 2013 - 17:17

    Eva:

    Maleisië klinkt geweldig!! Veel plezier in Cambodja! X

  • 28 Januari 2013 - 17:54

    Mamma:

    hoi lies,

    Wat een heerlijk verslag weer. Ik ben niet jaloers van aard maar begin nu toch wel trekken te vertonen. Wat een pracht allemaal en wat een avonturen. Denk ik alles gezien te hebben, maar het wordt steeds mooier.Het is echt wel fantastisch dat jij dit allemaal meemaakt.We ( de klas en ik) hebben vreselijk gelachen om sommige commentaren bij de foto's. Vooral die foto van Jeroen ...nou ja...van zijn backpack en de foto's van de schildpadden.Je maakt de prachtigste foto's dus dat wordt straks een enorm boek.Zien wij al jouw foto's of maak je steeds een selectie?
    Jammer dat Vicky nu jullie tijdelijk heeft verlaten maar je zult je ook wel samen met Jeroen goed vermaken.
    Ik ga nu snel koken want het is hier weer tijd voor een avondmaal.
    Voor nu ..blijf genieten maar doe voorzichtig .

    dikke kus je mutti

  • 28 Januari 2013 - 22:02

    Lins:

    Lieve Lies,
    dat kan ook alleen jou gebeuren he? met je gat in de modder en als ware prinses op je vans lekker op excursie. Dat moet er voor de diehards er hilarisch hebben uitgezien. Super cool dat je van die mooie foto's hebt getrokken. (weet niet wat er mis is gegaan in de vlaamse geschiedenis maar die woordkeuze is toch wel iets zorgelijks) nou ben benieuwd wat voor hilarisch je gaat beleven in Cambodja. Ik kijk al uit naarr de volgende aflevering ;)

    kuss♥

  • 29 Januari 2013 - 15:40

    Annemarieke:

    Hoi Lisa!

    De directeur wil je telefoonnummer hebben....zo snel mogelijk! En ik heb je nummer niet meer :-(
    Mail hem even door!

    Oh ja, en fijne reis nog!

    Doei! Annemarieke

  • 30 Januari 2013 - 13:31

    Angela:

    Lieve Lisa,

    Inderdaad Magic Maleisie. Het is er prachtig! Ik heb direct mijn fotoboek erbij genomen om alles nog eens terug te zien. Ik krijg er heimwee naar! De Cameron Highlands zijn overweldigend qua natuurpracht en het is er zeker een aantal graden koeler dan in KL, best wel fris eigenlijk. Wij kwamen daar aan op 18 januari 2009 dus dezelfde periode dat jij er was. De vlinder- en bijentuin zijn prachtig, de kas met insecten beetje eng.........ik zat onder de wandelende takken, die doen wel niets, maar toch...... Ook heel indrukwekkend vonden wij het moslimdorp dat in het dal van de theefabriek ligt. Heb je Orang Asli nog ontmoet? (stam van de Cameron Highlands met hutje langs de weg bij de jungle) Ik denk dat je nog wel eens in je leven terug zult gaan naar Maleisie voor een uitgebreider bezoek. Er is daar zoveel moois te zien. En nu ben je dus in Cambodja, wij zijn daar nooit geweest, wel veel over gehoord en gelezen. Ook daar zul je wel weer de nodige indrukken opdoen. Super dat je zo, voor het echte werkende leven voor je begint, kunt genieten en leren van andere werelden en mensen. Als er ooit een volgend leven komt ..............ik hou mij aanbevolen.
    Heel veel plezier nog en wij kijken uit naar je huidige belevenissen op papier. Dikke kus Angela

  • 31 Januari 2013 - 13:43

    Mars:

    Lies!
    Dit klinkt echt geweldig!!! Heerlijk om zo lekker te kunnen rondreizen!
    En weer super om te lezen!
    Wat super fijn dat je het zo naar je zin hebt! Ben super benieuwd wat je nog allemaal gaat beleven!
    Dikke kus voor jou!

  • 01 Februari 2013 - 07:18

    Cindy:

    Ik hou van je verhaal!!!

    Heb ik je wel eens verteld dat we op elkaar lijken? Een beetje maar? Mijn god, die krantenkoppen. Ik zie AL-TIJD krantenkoppen in mijn hoofd. Ik stuurde mijn moeder laatst nog een berichtje met een krantenkop. Dan Lisa Dutrieux die met haar gat in de modder valt. Had Cindy Verheij kunnen zijn. Want wie was degene die op z'n gat viel tijdens een zware jungletocht in Sumatra? Juist. En wie viel over een te hoge stoeprand in Vietnam en lag languit op de grond? Precies. Het is maar dat je weet dat je niet de enige bent met dit soort fratsen.

    Lies, geniet er nog even van, wie weet zie ik je in Hanoi en anders in ons geweldige, fijne, makkelijke Nederlandje.

  • 02 Februari 2013 - 02:34

    Papa:

    hoi meissie

    wat een schitterende foto's heb je gemaakt in maleisie. ze ondersteunen je verhaal op je blog. jouw manier van schrijven is heel herkenbaar voor mij. hilarisch zoals jij de dingen beschrijf, oog voor het detail en met de nodige (droge) humor.
    cambodja zit er ook bijna op, ben benieuwd naar de foto's en het verhaal uit dit land, ken het land alleen maar uit het verleden, dat het verscheurd was door oorlog en armoede.
    wat dat betreft ben ik ook benieuwd naar je belevenissen in vietnam, dat ik ook alleen maar ken van de oorlog tegen de amerikanen.

    geniet van je avonturen en belevenissen, samen met jeroen
    volgende maand kom je alweer terug, klinkt voor mij in ieder geval al lekker dichtbij............

    liefs papa

  • 06 Februari 2013 - 13:39

    Muriël:

    Lieve Lies,

    dit is toch de 1e keer dat ik je blog lees & teleurgesteld ben .. Je snapt zelf wel wat ik bedoel he? De club waarvan ik de naam even vergeten ben .. Doet zeer hoor dit! Je verdiende loon dat je met je gatje in de modder zat zal ik maar zeggen!

    Toen ik nog een kleine Muurtje was heeft mijn vader een aantal maanden in Cambodja gezeten dus je hebt in ieder geval iemand als je terug bent in Nederland waarmee je kan zwijmelen over dit land wat veel indruk op je heeft gemaakt! Ik ga nu snel je verslag erover lezen!

    Dikke kusxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 39028

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 21 Maart 2013

Vrijwilligerswerk op Bali

Landen bezocht: